Akademickie Mistrzostwa Menedżerskie

Artykuł

Przez ostatnie 6 tygodnie grupa 3 studentów PSW w Jaśle w składzie: Rak Dominik, Niemiec Rafał oraz Stefanik Beniamin pod czujnym okiem opiekuna mgr inż. Jacka Polańskiego miała okazję sprawdzić, czy poradziliby sobie z prowadzeniem własnego biznesu od momentu założenia firmy aż po jej skalowanie na większe rynki i stałe poszerzanie oferty.

Taką możliwość dał naszym studentom udział w konkursie “Akademickie Mistrzostwa Menedżerskie”. Zmagania polegały na zarządzaniu wirtualnym sklepem elektro na platformie Revas. Branżowe Symulacje Biznesowe to nowoczesne i stale udoskonalane narzędzie online, które uczy przedsiębiorczości i zarządzania przez działanie. Użytkownicy wcielają się w role właścicieli firm i podejmują decyzje, jak w prawdziwym biznesie.

To angażujący sposób na zdobycie praktycznego doświadczenia w prowadzeniu firmy – bez ryzyka, ale z emocjami i wyzwaniami, jakie niesie realny świat biznesu.

Rozgrywka prezentowała się w następujący sposób:

  • Zarządzanie wirtualnym sklepem elektro
  • Gra składała się z 6 rund – na podjęcie decyzji w każdej rundzie był tydzień
  • Zespoły zostały podzielone na 9 wirtualnych regionów (średnio po 33-34 zespoły). Każdy region liczył 4 wirtualne rynki (po 8-9 zespołów)
Początkowy etap to było utworzenie nazwy firmy, która brzmiała PSW Electric, założenie domeny internetowej, wstępne rozeznanie rynku, zapoznanie z ofertą produktów, które można oferować potencjalnym klientom w przyszłości oraz przygotowanie stanowisk do sprzedaży. Kluczowe było również ustanowienie hierarchii firmy oraz przydzielenie osób odpowiedzialnych za poszczególne wydziały firmy począwszy od zarządu aż po logistykę i finanse. Nasi studenci musieli również podjąć decyzję, jaki bank będzie opiekował się ich finansami, jakie biuro rachunkowe będzie rozliczać wszystkie dokumenty.

Kolejne etapy polegały na analizie wyników sprzedaży, podejmowania decyzji o zatrudnieniu bądź redukcji etatów, monitorowanie ofert dostawców, analizie sprzedaży konkurencji, na podstawie której przygotowywało się ofertę na kolejny miesiąc. Z upływem kolejnych miesięcy pojawiały się nowe możliwości takie jak zapewnienie udogodnień dla pracowników, benefity w postaci premii oraz szkoleń, a także podjęcie decyzji o promocji i reklamie sklepu.

Po 6 tygodniach analiz i zmagań nadszedł koniec części eliminacyjnej. Nasza drużyna na wirtualnym rynku zajęła 2 miejsce na 8 zespołów, natomiast w wirtualnym regionie uplasowała się na 8 miejscu wśród 33 ekip. Jak na debiut to wynik jest imponujący.

Studenci bardzo pozytywnie oceniają udział w konkursie. Mogli spędzić ze sobą czas, a także poznać, jak wygląda praca nad własnym biznesem na każdym możliwym jego etapie. Z pewnością doświadczenie, które zdobyli podczas udziału w AMM zaprocentuje w przyszłości, zarówno na studiach jak i w życiu zawodowym.

Studenci planują wziąć udział w kolejnej edycji i wypaść jeszcze lepiej niż tym razem.